Τετάρτη, 14 Οκτωβρίου 2015

Αιτωλία....του Ιάκωβου Ραγκαβή



Το περιοδικό «ΑΣΤΥ», στο τεύχος του της 1ης Ιανουαρίου του 1851, γράφει μεταξύ άλλων για την επικείμενη έκδοση του τρίτομου βιβλίου του Ιάκωβου Ρ. Ραγκαβή : «…., ησχολήθη επί είκοσιν όλα έτη εις την σύνταξιν των τριών αυτού τόμων, ων ο μεν πρώτος διαλαμβάνει περί της αυτονομουμένης Στερεάς Ελλάδος, ο δε δεύτερος περί της Πελοποννήσου, και ο τρίτος περί των νήσων των τε αυτονόμων, και των υποκειμένων εις την Οθωμανικήν κυριότητα και εις την Αγγλικήν προστασίαν….»


Στον πρώτο τόμο των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ, που τελικά εξεδόθη το 1854 γίνεται αναφορά στην Αιτωλία.
Για την περιοχή μας διαβάζουμε ότι το Αγρίνιο υπάγεται στην Επαρχία Τριχωνίας η οποία διαιρείται σε 4 Δήμους. Τους Δήμους Αγρινίου, Αμβρακίας, Παμφίου και Θέρμου. Και οι 4 δήμοι αριθμούν 10.190 κατοίκους το 1851.
Το Αγρίνιο έχει 4359 κατοίκους, τα προϊόντα που παράγει είναι δημητριακά, λάδι, κρασί, σταφίδες και οπώρες.
Υπάρχουν δύο Ελληνικά σχολεία, οικονομική εφορία και ταμείο, δασονομείο και ειρηνοδικείο (σελ.716-717).

Διαβάστε για την ιστορική περιγραφή του Αγρινίου στις σελίδες 704 και 705.




Share
Divider Graphics
~Αγρίνιο...Γλυκές Μνήμες~

Δευτέρα, 12 Οκτωβρίου 2015

Οδός Παπαστράτου



50 χρόνια πριν

Μία εξαιρετική φωτογραφία του 1964, που μας έστειλε στη σελίδα μας στο facebook (https://www.facebook.com/groups/agriniomemories/), ο Αντώνης Αρκουμάνης. Τον ευχαριστώ θερμά.

Είναι τραβηγμένη από την ταράτσα των Παπαστρατείων Εκπαιδευτηρίων και διακρίνεται το τέρμα της οδού Παπαστράτου, με τα υπέροχα πέτρινα κτίρια. 




Share
Divider Graphics
~Αγρίνιο...Γλυκές Μνήμες~

Τρίτη, 6 Οκτωβρίου 2015

Στα Προσφυγικά...













Από το φωτογραφικό αρχείο του Αλέξη Κατεφίδη


Ευχαριστώ θερμά τον κ. Αντρέα Ψωμιάδη
για την παραχώρηση των φωτογραφιών.
Ευχαριστώ και τον κ. Αλέξη Κατεφίδη 
για την παραχώρηση της τελευταίας φωτογραφίας.


Share
Divider Graphics
~Αγρίνιο...Γλυκές Μνήμες~

Κυριακή, 4 Οκτωβρίου 2015

Χάρτης του 1914



Χάρτης της περιοχής μας του Αυστροουγγρικού στρατού, ενημερωμένος μέχρι το 1914. 
Μας τον έστειλε στην σελίδα μας στο facebook (https://www.facebook.com/groups/agriniomemories/) ο κ. Αλέξης Κατεφίδης.
 Τον ευχαριστώ θερμά.




Γράφει λοιπόν ο κ. Κατεφίδης:
«Παρατηρούμε εκτός των άλλων και την αποτύπωση της σιδηροδρομικής γραμμής με κλάδο στον Άγιο Γεώργιο Καλυβίων, όπου χρησίμευε ως σταθμός μεταφόρτωσης ξυλείας , μέσω Κρυονερίου για τη Πάτρα (χρησίμευε στη κατασκευή ξυλοκιβωτίων για την εξαγωγή της σταφίδας), που έρχονταν πλωτά κατά μήκος του Αχελώου από τα δάση των Αγράφων και της Νότιας Πίνδου. Με το εμπόριο στη περιοχή αυτή ξεκίνησαν και οι "Παπαστραταίοι".

Σημαντικός λοιπόν ο χάρτης δημιούργημα της 3ης Στρατιωτικής Χαρτογραφικής Υπηρεσίας της Αυστροουγγρικής μοναρχίας για τη περιοχής μας με κλίμακα 1: 200.000 δηλ. 1 cm περ. = 2 km. Εργαλείο για ειδικούς, ερευνητές και όχι μόνο.

Αρχίζοντας από τα τοπωνύμια εκείνης της εποχής (αρκετά "οθωμανικά" απομεινάρια π.χ. στη περιοχή της Μακρυνείας Αlibej, Hassanaga, όπως και "αλβανικής"- "σλάβικης" προέλευσης στον ευρύτερο χώρο, Mataranga, Kriekuki, Prevenza κ.α., Zelihovo, Gurica, Mokista κ.α.).
Συνεχίζοντας με τις λίμνες η μεν Αγρινίου (Βραχωρίου) νυν Τριχωνίδα , η δε Αγγελοκάστρου, νυν Λυσιμαχία.
Τον ποταμό Αχελώο, όπου βλέπουμε στον μέσο και άνω ρου αναγράφεται Ασπροπόταμος.
Τους δρόμους (αποτυπώνονται με έντονη συνεχόμενη γραμμή), τους καρόδρομους ( με γραμμή "συμμετρίας") και τα μονοπάτια ( με διακεκομμένη γραμμή).
Εκκλησίες ( χαρακτηριστικά η Αγία Σωτήρα και η Αγία Παρασκευή στο Αγρίνιο), μοναστήρια π.χ. η μονή του Αγίου Ιωάννη στον Βατόκαμπο, απέναντι από το σημερινό χωρίον Καστράκι.
Νερόμυλοι , ονομασία Ταμπακόμυλος και Sikaminios.
 Και φυσικά πλείστα τοπογραφικά στοιχεία.

Να θυμίσω ότι ο χάρτης είναι δημοσιευμένος. Aς αποτελέσει λοιπόν αντικείμενο μελέτης και γνώσης και για τους νεώτερους, τα παιδιά μας».


Μπορείτε να δείτε τον χάρτη σε μεγάλη ανάλυση ΕΔΩ: http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/39-39.jpg


Share
Divider Graphics
~Αγρίνιο...Γλυκές Μνήμες~

Σάββατο, 3 Οκτωβρίου 2015

Η Ντοπιολαλιά μας


Στις σελίδες αυτές επιχειρείται η καταγραφή απανθισμάτων της «ντοπιολαλιάς» μας, των λέξεων και εκφράσεων που χρησιμοποιούσαν οι πρόγονοί μας και μερικές από αυτές χρησιμοποιούμε ακόμα και εμείς σήμερα.

To  ιδιότυπο αυτό γλωσσάρι παραμένει …ανοιχτό.
Περιμένει τις προσθήκες σας, τις διορθώσεις σας, την καλύτερη μετάφρασή σας στο gitsanas@gmail.com

Ας προσπαθήσουμε όλοι να μην χαθεί η «ντοπιολαλιά» μας στο πέρασμα των χρόνων.


``````````````````````
Το παρακάτω κείμενο το αλιεύσαμε από το διαδίκτυο. Είναι από το διαδικτυακό λεξικό γλωσσικών ιδιωμάτων του Θέρμου και της ευρύτερης περιοχής.
Το συνέταξαν οι :
·     Βενέδικτος Θεολογίτης, Οικονομολόγος, Εκπαιδευτικός Γ.Ε.Λ. Θέρμου  benedi60@gmail.com
·     Στέφανος Ουγιάρογλου, . Πληροφορικός,  Εκπαιδευτικός Γ.Ε.Λ. Θέρμου, Εργαστηριακός Συνεργάτης ΑΤΕΙ Μεσολογγίου stoug@sch.gr
·     Αικατερίνη Παπασάββα, Φιλόλογος, Εκπαιδευτικός Γ.Ε.Λ. Θέρμου papasavaik@gmail.com 
·     Ιωάννης Μπότσαρης,  Βιολόγος, Διευθυντής Γ.Ε.Λ. Θέρμου botsaris@sch.gr 

Παρουσιάζουμε, χρησιμοποιώντας την αίσθηση του χιούμορ, κάποιους από τους «κανόνες» στην προφορά:
Στην περιοχή του Θέρμου οι κάτοικοι δεν τα πάνε καλά με τα φωνήεντα. Είτε τα απαλείφουν από το λόγο τους είτε τα αλλάζουνε. Έτσι:   
 • Τρέφουνε μια αδυναμία στο ου και στο ι. Έτσι τα ο και ω όταν είναι άτονα γίνονται ου: κουρίτσ’ (= κορίτσι), σκάβου (= σκάβω).
Επίσης τα ε και αι όταν είναι άτονα γίνονται ι: ιδώθι (εδώθε), πιδί (= παιδί)


 • Το γοργόν και χάριν έχει.
 Έτσι, παραλείπονται από το προφορικό λόγο:
- το άτονο τελικό ι, στα ουδέτερα ουσιαστικά: σπίτ' (=σπίτι), χέρ' (=χέρι),
 - το άτονο τελικό η στα θηλυκά: μύτ' (=μύτη), Τρίτ' (=Τρίτη)
 - το ου των γενικών όταν δεν τονίζεται: τ’ ανθρώπ’ (= του ανθρώπου)
 - το άτονο ει στα ρήματα του β΄ και γ΄ ενικού προσώπου: γράφ'ς, (=γράφεις), γράφ’ (= γράφει)
 - το αρχικό φωνήεν α από μερικές λέξεις: γελάδα (=αγελάδα).

 • Όλα τα άτονα φωνήεντα και δίψηφα φωνήεντα που κάνουν το λάθος να βρίσκονται ανάμεσα σε σύμφωνα, ως δια μαγείας, εξαφανίζονται: σ'κώνουμι (=σηκώνομαι), μ'κρός (=μικρός), π'νάου (=πεινάω), αλ'πού (=αλεπού), κ'τάβι (=κουτάβι), σκ'λί (=σκυλί).

  • Σε μερικές λέξεις την «πληρώνουν» και τα σύμφωνα. Έτσι τα δάχτυλα γίνονται δάχ'λα

 • Η κατάχρηση του ασυναίρετου τύπου των φωνηεντόληκτων ρημάτων αλλά και η δημιουργία φωνηεντόληκτων τύπων σε συμφωνόληκτα. Έτσι έχουμε το κ’νάου (= κινώ) αλλά και το αβγατάου (=αβγατίζω), αμπουδάου (=εμποδίζω) κλπ.

 • Στα πιο απομακρυσμένα από το Θέρμο χωριά – αλλά και μέσα στο Θέρμο – το σ, το τσ, το ξ και το ζ προφέρονται λίγο δασά, με κάποια υπόνοια γαλλικής εκφοράς, τουλάχιστον όσον αφορά το σίγμα. Έτσι πολλοί λένε διάchιλου (= διάσελο),  κλαπάchα (= κλαπάτσα), κchιαστουχάου (= ξαστοχάω) κλπ.

 • Η περίεργη – λίγο παχιά, λίγο σαν να υπάρχουν περισσότερα ι, λίγο σαν να ζουμπιέται το λ ή το ν - εκφορά του λι και του νι. Ας θυμηθούμε το περίφημο πια «Αμαλία» του τηλεοπτικού «παραπέντε».

• Μια άλλη παραδοξολογία είναι η προσπάθεια … «σλαβοποίησης» της ελληνικής γλώσσας, με κατάχρηση σε πολλές καταλήξεις ανδρικών ονομάτων ή επιθέτων καθώς και στις κτητικές αντωνυμίες τους, της, τις που εκφέρονται ως τς. Έτσι ο Μάκης γίνεται Μάητς, ο Τάκης Τάητς, ο δικός τους δικός τς, ο Αυλωνίτης Αυλωνίτς κλπ.

 Λέγεται, ότι πριν αρκετά χρόνια όταν οι ξένοι ποδοσφαιριστές στην Ελλάδα ήταν πολύ λίγοι – πόσο μάλλον στη Β’  Εθνική – αγρινιώτες φίλαθλοι του Παναιτωλικού στην Αθήνα, φώναζαν εν χορώ στους παίκτες της ομάδας τους: λιώστιτς, … αφανίστιτς. Που σημαίνει: λιώστε τους, αφανίστε τους

Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου 2015

ΓΥΝΑΙΚΕΣ στην Αντίσταση.




Στις 27 Σεπτέμβρη 1941, μέσα στο θεοσκότεινο εκείνο ορίζοντα της σκλαβωμένης Ελλάδας ιδρύθηκε το Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο, το ΕΑΜ.

Πέρασαν από τότε 74 χρόνια κι η μέρα αυτή μένει πάντα στου λαού το ημερολόγιο κορυφαίο ιστορικό γεγονός, που στέκεται επάξια δίπλα στο Εικοσιένα, λαμπρή σελίδα μέσα στη νεότερη Ιστορία μας. Φωτεινό, λαμπερό το εγερτήριο σάλπισμα του ΕΑΜ που καλούσε κάθε πατριώτη να ενταχθεί στις γραμμές του. Στο κάλεσμα αυτό ανταποκρίθηκαν εκτός από τους άντρες και οι γυναίκες, μικρές και μεγάλες.

Γυναίκες και κοριτσόπουλα της επαρχίας και της πόλης που μέχρι τότε ο μικρόκοσμός τους περιοριζόταν στο σπίτι τους και στην γειτονιά τους, που ήταν μεγαλωμένες με την νοοτροπία της νοικοκυράς και της συζύγου, που οι περισσότερες από αυτές δεν είχαν βγάλει καν το δημοτικό.

Ξαφνικά με την έναρξη του πολέμου, αποτινάσσουν τον μανδύα της υποτέλειας και της σκλαβιάς του σπιτιού, φοράνε την στολή του θάρρους και του πάθους για λευτεριά, γίνονται πρωταγωνίστριες στον εθνικό και λαϊκό ξεσηκωμό και πολεμάνε ισάξια δίπλα στους άντρες. Προαιώνιοι φόβοι και προκαταλήψεις ξεπερνιούνται. Εκεί στην Αντίσταση συναντιούνται οι εργάτριες και οι αγρότισσες, οι επιστημόνισσες και οι νοικοκυρές, οι μαθήτριες και οι σπουδάστριες, όλες σ΄ένα αντιστασιακό ποτάμι.

Άλλες πάνω στα βουνά ζωσμένες με άρματα και φυσεκλίκια, άλλες μέσα στην πόλη και στα χωριά σαν σύνδεσμοι, αψηφούν τους κινδύνους και γίνονται σύμβολα στους αγώνες με τις αυτοθυσίες τους και τον ηρωισμό τους. Οργανώνουν, διοικούν, πολεμούν και καθοδηγούν ολόκληρους τομείς του αγώνα. Οργανώνουν την περίθαλψη των τραυματιών, των αρρώστων, των παιδιών. Οργανώνουν συσσίτια για τα πεινασμένα παιδιά που οι πατεράδες τους σκοτώθηκαν για την πατρίδα. Οι αγρότισσες δίνουν τη μάχη της σοδειάς θερίζοντας με το όπλο στην πλάτη και τροφοδοτώντας χιλιάδες πατριώτες.

Γυναίκες αποτελούν τον βασικό κορμό διακίνησης του παράνομου τύπου. Αποδεικνύονται εξαιρετικά ικανές να ξεγλιστρούν από τα μπλόκα, χωρίς να γίνονται αντιληπτές, να κουβαλούν όπλα και πυρομαχικά, παράνομες εφημερίδες ή σημειώματα και να δίνουν τη ζωή τους γι’ αυτά που πιστεύουν ότι είναι δίκαια.

Στο σύνολο των 3.000.000 μελών της Αντίστασης τα 1.740.000 ήταν γυναίκες και στις 600.000 της ΕΠΟΝ τα μισά ήσαν κορίτσια. Μια πρόχειρη στατιστική ανεβάζει σε 1.352 τις εκτελεσμένες, κρεμασμένες και χαμένες Ελληνίδες στην Κατοχή. Ορισμένες ηρωίδες έγιναν γνωστές στο Πανελλήνιο κι έγιναν θρύλος κι άλλες θα χρειαστεί καιρός για να τις μάθουμε ή δε θα τις μάθουμε ποτέ.

Η Σπυριδούλα Πανταζή (διακρίνεται με το βέλος)
με άλλες συναγωνίστριες στο βουνό.


Παραθέτουμε έναν κατάλογο ονομάτων γυναικών από το Αγρίνιο και την γύρω περιοχή, που πρωτοστάτησαν στον αγώνα. Υπάρχουν όμως σίγουρα και άλλες πολλές, επώνυμες και ανώνυμες Γυναίκες που τίμησαν την Εθνική Αντίσταση και στέκονται φωτεινός πάντοτε φάρος για μίμηση και παραδειγματισμό. Τα ονόματα αυτά αναφέρονται στο βιβλίο του Θανάση Κακογιάννη «Μνήμες και Σελίδες της Εθνικής Αντίστασης».



Αλεξά Γιούλα

Αλεξανδρή Μαρία

Αναστασοπούλου Αγγελική (Ναυπακτία)

Αναστασοπούλου Ευρυδίκη (Ναυπακτία)

Ανδρεοπούλου Ελένη
(βλέπε για την δράση της ΕΔΩ.)

Ανδρεοπούλου Ελένη (δεξιά)


Αποστολοπούλου Φωτεινή

Αρβανίτη Κωνστάντω

Βασιλοπούλου αδελφές (Ναυπακτία)

Βέλλιου Νίκη

Βλάχου Αρετή

Βλάχου Αρετή

Βουγιουκλίδου Θεοδώρα (με την αδελφή της)

Βουτσινά Ευθυμία (Ναυπακτία)

Γαϊτάνη Νίκη (Θέρμο)

Γεωργίου αδελφές

Γιάγκα Ισμήνη

Γιάγκα-Τσιτσιμελή Τζένη

Γιαννακά Βιβή (Παραβόλα)

Γκέκα Γεωργία

Γκολφινοπούλου Αθηνά

Γουβέλη Ανθούλα

Γουβέλη Τερψιχόρη

Δαβαρούκα Ελένη

Δημάδη Μαρία 
(βλέπε για την δράση της ΕΔΩ)

Μαρία Δημάδη


Ζαχείλα Βασιλική

Ζολώτα Λούλα

Ζολώτα Μαρία

Ηλιοπούλου Ταρσίτσα

Θωμοπούλου Μαρία

Ιωάννου Φρόσω

Κακογιάννη αδελφές

Καλαμπαλίκη – Καρακίτσου Ευθυμία (Παραβόλα)

Καλφούντζου αδελφές (Καινούριο)

Καμένου Παρασκευή

Κάμπα Φωτεινή

Καμπούρη Βούλα (Ναυπακτία)

Καμπούρη Ειρήνη (Ναυπακτία)

Καπέρδα Δήμητρα (Παραβόλα)

Καπέρδα Πάτρα (Παραβόλα)

Καραμπίνη – Στάικου Μαρία
(βλέπε για την δράση της ΕΔΩ )

Καραπαπά Φλώρα

Καράτσαλου Ταβιθά

Καρέλου Τασία

Καρτέρη Κατίνα (Παραβόλα)

Κολοκύθα Κορίνα

Κοσκινιώτη Παρασκευή (Παραβόλα)

Κουκούλη Μαρία

Κουτρουμπούση Ζωή

Κυλάφη αδελφές (Αβόρανη)

Κυλπάση αδελφές

Κωστοπούλου αδελφές (Ξηρόμερο)

Κωτσαρέλη Ναυσικά (Θέρμο)

Λάιου Βιργινία (Παραβόλα)

Λάιου Ρήνα (Παραβόλα)

Λαμπρακοπούλου Βάσω

Λαμπρακοπούλου  Βάσω




Λαμπρακοπούλου Κωνσταντούλα


Λαμπρακοπούλου  Κωνσταντούλα


Λαμπροκωστοπούλου αδελφές (Καινούριο)

Λασπίτη Λούλα

Λιανού Βησαρία (Βάλτος)

Ζαχείλα Βασιλική


Λουροπούλου Ακριβή

Λουροπούλου Νίτσα

Λουροπούλου Σοφία

Μακρή Καλυψώ

Μαλαίνου Θέα

Μάλαινου Θεοδώρα

Μανιάκη Δήμητρα

Μάντζου Ισμήνη (Αμφιλοχία)

Μάντζου Μπέμπα (Αμφιλοχία)

Μάντζου Ναυσικά (Αμφιλοχία)

Μάντζου Φαίδρα (Αμφιλοχία)

Μαραβέγια Ευθυμία

Ματαράγκα Μαρίνα

Ματζανά Ευτυχία (Παραβόλα)

Ματζανά Μαρίνα (Παραβόλα)

Μαυραγάνη Ειρήνη (Παραβόλα)

Μαυραγάνη Χρυσούλα (Παραβόλα)

Μαυρογιάννη Χρυσάνθη

Μετσίνη Αλίκη

Μουτάφη – Ελεφάντη Ευτυχία (Παραβόλα)

Μουτάφη Μαρία (Παραβόλα)

Παληγιαννοπούλου-Καλλίνου Γεωργία


Μπαϊρακτάρη Χρυσάνθη

Μποκόρου Κική

Νανοπούλου Κατίνα

Πάγκα Ισμήνη

Παγκαλίδου Σοφία

Παληγιαννοπούλου – Καλλίνου Γεωργία

Παληγιαννοπούλου Άννα

Πανάρα Μαρίνα

Πανταζή Σπυριδούλα

Σπυριδούλα Πανταζή


Παπαγεωργίου Λούλα

Παπαγεωργίου Σοφούλα

Παπαγιαννοπούλου Μάχη

Παπαδογιάννη Ελένη (Θέρμο)

Παπαδογιάννη Ελπίδα (Θέρμο)

Παπαθανασίου Ιωάννα (Θέρμο)

Παπαθεοδώρου Πόπη (Σιταράλωνα)

Παπαϊωάννου αδελφές (Παναιτώλιο)

Παπακωστούλα Γεωργία

Παπασάικα Βάσω

Παπασταματίου Μαρία

Παπαστεργίου-Μουντζούρη Αργυρώ 
(βλέπε για την δράση της ΕΔΩ )



Παπατρέχα Βασιλική

Παπαφώτη Αγλαΐα (Ξηρόμερο)

Παπαφώτη Άννα (Ξηρόμερο)

Παπαφώτη Κούλα (Ξηρόμερο)

Παπαφώτη Τασία (Ξηρόμερο)

Παπαφώτη Χριστίνα (Ξηρόμερο)

Παραδείση Ευδοκία (Παραβόλα)

Πασχάλη Παβώ

Πατίτσα Τασία (Αστακός)

Παύλου Ευθυμία (Ναυπακτία)

Πετρούλα Ερμιόνη

Πετρούλα Λούλα

Πολιτοπούλου Ρόζα (Ναυπακτία)

Πολιτοπούλου Φωτεινή (Ναυπακτία)

Πολύζου Αλίκη

Ρατζή Παναγιώτα (Θέρμο)

Ρεμπελιά Μαρία

Ροντήρη Δήμητρα (Θέρμο)

Ρούγκα Τασή (Ναυπακτία)

Σαΐτα Μαριγώ (Ναυπακτία)

Σαλάκου Λούλα

Σαμαρά Κατερίνα

Σταμάτη Μάρθα (Παραβόλα)

Σταυροθανάση Κατίνα

Σταυροπούλου Ελένη

Στεργιάκη Αγγέλω
(βλέπε για την δράση της ΕΔΩ )

Στρατομήτρου θεοδώρα (Ξηρόμερο)

Στρατομήτρου Κωνστάντω (Ξηρόμερο)

Στρατομήτρου Παρθένα (Ξηρόμερο)

Στρατομήτρου Σοφία (Ξηρόμερο)

Σοροβού Θεοδώρα (Καινούργιο)

Τριανταφύλλου-Πανουργιά Δωροθέα

Τριάντη Σοφία

Τσαλή Κατίνα

Τσαντή Αγγελική

Τσαντή Λούλα

Τσαούση Τασώ

Τσέλιου αδελφές (Αστακός)

Τσέλιου Βασιλική (Αστακός)

Τσίτου Γερασιμούλα

Τσιτσέλη Τούλα (Μακρυνεία)

Τσίτσικα Μάχη

Τσιτσιμελή

Τσούμα Σοφία (Αμφιλοχία)

Τσούνη αδελφές (Αμφιλοχία)

Τσώνη Γεωργία (Θέρμο)

Φλωροπούλου Θεοδώρα

Φούτζουλα Λαμπρινή (Ναυπακτία)

Φωστήρα

Χαβέλα Μαρία

Χαβέλα Τασία

Χατζάρα Κατίνα 
(βλέπε για την δράση της ΕΔΩ )

Χατζάρα Κατίνα


Χατζή Βασιλική (Θέρμο)

Χατζή-Λαδά Ουρανία

Χατζοπούλου Μάρθα

Χατζοπούλου Ρήνα

Χατζοπούλου Φιφή

Χριστογιάννη Ευγενία

Μπορείτε να διαβάσετε για την δράση και άλλων γυναικών ΕΔΩ.

Η λίστα είναι ανοιχτή για συμπλήρωση ή τυχόν διορθώσεις και γι' αυτό καλούμε καθένα που γνωρίζει οτιδήποτε να το καταθέσει στην ηλεκτρονική διεύθυνση gitsanas@gmail.com

Κάθε πληροφορία, έντυπο ή φωτογραφία που αφορά τα παραπάνω ονόματα, καθώς και επιπλέον ονόματα γυναικών που πήραν μέρος στην Αντίσταση, θα είναι πολύτιμη.



Ευχαριστώ θερμά τον Φώτη Πατσιαλό 
για τις φωτογραφίες της μητέρας του (και θείας μου) 
ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑΣ ΠΑΝΤΑΖΗ.

Ευχαριστώ θερμά την Ζωή Μικελάτου
για τις φωτογραφίες της μητέρας της, ΛΑΜΠΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΩΣ
και της θείας της, ΛΑΜΠΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΥΛΑΣ. 



Share
Divider Graphics
~Αγρίνιο...Γλυκές Μνήμες~

Πέμπτη, 1 Οκτωβρίου 2015

1950:Οδοιπορικό στην περιοχή Αγρινίου



σε γαλλικό βίντεο-ντοκουμέντο

kentrikiprosermitsa

1950
Η Εθνική Οδός Αγρινίου-Μεσολογγίου,η Ερμίτσα,τα Παρακαμπύλια
 σε γαλλικό βίντεο-ντοκουμέντο.


Μόνο εποχή μπορεί να αφήσει το παρακάτω βίντεο που ανέδειξε ο καθηγητής Αλέξης Κατεφίδης και δημοσίευσε στην ομάδα μας στο facebook "Αγρίνιο-Γλυκές Μνήμες"


Και αυτό γιατί είναι από τα ελάχιστα φιλμ που αφορούν την περιοχή μας και έχουν ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. αποτυπώνουν την αγωνία ενός καθημερινού ανθρώπου να επιβιώσει και να φτάσει στον προορισμό του, όπως τον παραπάνω της κεντρικής εικόνας του άρθρου που τρέχει να προλάβει το καμιόνι στο χαλικόδρομο που δεν είναι άλλος από την σημερινή Εθνική Οδό στο ύψος της Ερμίτσας περίπου.

Πρόκειται για ταινία μικρού μήκους του του John Fernhout με τίτλο “Επιστροφή στα βουνά” (μτφ. από την γερμανική έκδοση).

Όπως αναφέρει ο κύριος Κατεφίδης στην ομάδα,  αποτυπώνει την επιστροφή "αναταρτόπληκτων", με την βοήθεια του σχεδίου Μάρσαλ, από το Χαλίκι Αιτωλικού στη Δυτ. Φραγκίστα.
Τριχωνίδα, Σαρακατσάνικες καλύβες, Εθνική Οδός Αγρινίου-Μεσολογγίου στο ύψος του Ζευγαρακίου, Εθνική οδός Αγρινίου -Καρπενησίου σε Φραγκόσκαλα και Ποταμούλα , παραποτάμιες περιοχές που σήμερα πνιγμένες περιοχές από τη λίμνη Κρεμαστών φιγουράρουν στο εξαιρετικό αυτό ντοκιμαντέρ:
trixonida
Χαλίκι Αιτωλικού, λιμνοθάλασσα.
kleisoura2
Κλεισούρα, κονβόι αυτοκινήτων
ethnikiodos
Στο ύψος της διασταύρωσης στο Ζευγαράκι Μακρυνείας
kentrikiprosermitsa
ermitsa4
Έξω από Αγρίνιο: Ο αγώνας ενός καθημερινού ανθρώπου ,ενός δασκάλου, να επιβιβαστεί στο καμιόνι και να πάει σε ορεινό χωριό να διδάξει
Παρακαμπύλια, Φραγκόσκαλα Ποταμούλας
Παρακαμπύλια, Φραγκόσκαλα Ποταμούλας
Φραγκόσκαλα: Οι γυναίκες στον καθημερινό μόχθο δίπλα από τον ποταμό Ζέρβα
Φραγκόσκαλα: Οι γυναίκες στον καθημερινό μόχθο δίπλα από τον ποταμό Ζέρβα
agiosvlasiagiannis
Άγιος Βλάσης στη θέση Αϊ Γιάννης. Εκεί που πριν λίγα χρόνια δίνονταν μάχες με τους Γερμανούς
agiosvlasiskopela
aigiannis2
Μνήμα-φόρος τιμής στους πεσόντες στον Αί Γιάννη Αγίου Βλασίου ( περιοχή Λάπατο)
kremasta2
Διασχίζοντας το ποτάμι. Σήμερα τα πάντα καλύφθηκαν από τη Λίμνη Κρεμαστών
kremasta1
Διασχίζοντας το ποτάμι. Σήμερα τα πάντα καλύφθηκαν από τη Λίμνη Κρεμαστών



Απολαύστε το βίντεο ΕΔΩ κι ΕΔΩ


Αναδημοσίευση από το 


Share
Divider Graphics
~Αγρίνιο...Γλυκές Μνήμες~